Werkgroep Poelen

Door Ruud van Cuijk, 2019-09-15 21:16:16, gewijzigd door Ruud van Cuijk op 2019-09-15 21:17:36
    “Al het leven op aarde bestaat bij gratie van water” Een mooie poel in het landschap is niet alleen een lust voor het oog maar ook een belangrijke leefomgeving (paring, kraamplaats, overwintering) voor kikkers, padden, salamanders en insecten. Vogels en zoogdieren drinken van het water en verschillende plantensoorten gedijen langs de rand en in de poel. Een goed aangelegde en onderhouden poel heeft een meerwaarde voor het landschap en de bijbehorende dieren en planten.

De poelenwerkgroep wordt geheel gedraaid door enthousiaste vrijwilligers. Wij zijn altijd op zoek naar nieuwe vrijwilligers!

De werkgroep:

Pleegt onderhoud en inventariseert poelen in de gemeente Reusel de Mierden. Tijdens het inventarisatie wordt een beeld verkregen over het leven in en om de poelen. De verzamelde gegevens worden ingevoerd op de website www.poelen.nu met een interactieve poelenkaart.

Poelen.nu is een samenwerking van het Brabants Landschap, de Vlinderstichting, FLORON, RAVON en de Provincie Noord-Brabant.

Inventarisatie of onderhoud?

Vaak beschikbaar of enkele keren per jaar? Ervaren of niet in herkennen van kikkers en salamanders of nog veel moeten leren? Er is voor iedereen ruimte om deel te nemen aan deze werkgroep. Ga een keer mee om kennis te maken!

Mocht u meer willen weten over het werk van de Poelenwerkgroep, wilt u uw poel laten inventariseren of advies over het onderhoud? neem dan gerust contact met ons op via info@weidevogelvereniging.nl