Natuurwerkgroep

Door Ruud van Cuijk, 2019-09-15 20:36:41
    Welkom Bij de Natuurwerkgroep Deze werkgroep die zich inzet voor het natuurbeheer in de gemeente Reusel de Mierden, bestaat momenteel uit 20 vrijwilligers onder leiding van veldcoördinator Huub Joosten. De werkgroep is breed inzetbaar en op vele terreinen zichtbaar actief in het Reusels en het Mierdse Landschap.

Het doel van de werkgroep is het beheren van het landschap om zo biotopen voor planten en dieren te verbeteren en of te handhaven. We doen dit door bijvoorbeeld het knotten van wilgen, onderhoud van heidevelden, het afzetten van houtwallen, het bestrijden van invasieve planten. Dit kan zowel in gebieden van de gemeente, als gebieden van Brabants Landschap, bij voorkeur in de gemeente Reusel de Mierden.

We streven er naar om in het najaar en de winterperiode eens in de 14 dagen klussen aan te pakken. We kiezen voor die periode om de natuur zo min mogelijk te verstoren. Daarnaast werken we een enkele keer in de zomer (aanplanten). We werken meestal op een zaterdag van 09.00 tot 12.30 uur. Kijk voor de agenda op www.weidevogelvereniging.nl

Aan de Landelijke natuurwerkdag doet de natuurwerkgroep, in samenwerking met Het Brabants Landschap, mee. Het is elk jaar een gezellige dag. Er wordt dan gewerkt van 9 uur 's morgens tot een uur of 3 's middags. Voor de lunch wordt gezorgd.

De werkgroep hecht veel waarde aan kwaliteit en veiligheid en zorgt voor een goede sfeer, samenwerking en werkverhouding in de werkgroep. Kwaliteit en veiligheid worden gerealiseerd door de aanschaf van professioneel gereedschap, het letten op arbeidsomstandigheden en het volgen van diverse cursussen.

Vrijwilligers welkom
    Nieuwe vrijwilligers zijn meer dan welkom. Vele handen maken immers licht werk. Ervaren ‘groene vingers’ zijn niet vereist. Duidelijk wordt uitgelegd waar er gewerkt wordt en wat er die dag moet gebeuren. In de loop van de ochtend wordt gezamenlijk (door ieder zelf meegenomen) koffie gedronken; gereedschap en handschoenen zijn aanwezig. De sfeer is gemoedelijk en iedereen is met enthousiasme aan het werk.