RAVON opent meldpunt

Door Ruud van Cuijk, 2021-02-26 12:17:09, gewijzigd door Ruud van Cuijk op 2021-02-26 12:20:48
    Stichting RAVON opent meldpunt voor zieke en dode reptielen en amfibieën 25-FEB-2021 - Ziekte en dood horen bij het leven. Alleen wanneer nieuwe, invasieve ziekteverwekkers inheemse populaties binnendringen, kunnen de gevolgen desastreus zijn. RAVON doet onderzoek naar verschillende ziektes die de inheemse fauna bedreigen en heeft daarom een nieuw meldpunt geopend: www.ravon.nl/ziektes.

Al enige jaren vragen we om meldingen door te geven wanneer zieke en/of dode reptielen of amfibieën (geen verkeersslachtoffers) worden waargenomen. Jaarlijks krijgen we gelukkig veel berichten van mensen die dieren melden.

Ga naar het nieuwe meldpunt: Ravon.nl/ziektes

Alle meldingen van zieke en dode amfibieën en reptielen die bij RAVON zijn gemeld (Bron: RAVON)

Op deze manier kunnen we de vinger aan de pols houden ten aanzien van de verspreiding van ziekteverwekkers en ook ‘hot-spots’ ontdekken van vreemde verschijnselen. Zo werden in 2020 in de Doort veel misvormde boomkikkers gemeld. Dit jaar gaan we samen met de terreineigenaar en enkele vrijwilligers hier nader naar kijken. Kunnen we achterhalen waar die misvormingen door zijn veroorzaakt en kunnen we er iets aan doen?

Misvormde boomkikker (Bron: Brigitte Bronsdijk)

Kleine watersalamander met symptomen van 'bloating': het opzwellen van dieren, mogelijk ten gevolge van vochtophoping in het lichaam (Bron: Daniel Gruis)

Meldpunt

Om het makkelijker te maken om meldingen door te geven is er nu een meldpunt ingericht op de RAVON website: Ravon.nl/ziektes. Hier kun je je waarneming doorgeven én alle informatie vinden over vervolgstappen.

Waarom melden?

Twijfel je nog om zieke en dode dieren te melden? Hieronder wordt in acht minuten uitgelegd waarom dat belangrijk is.

Tekst: Annemarieke Spitzen, RAVON
    Foto's: Anna Luijten; Brigitte Bronsdijk; Daniel Gruis; RAVON