Kruidenrijk grasland

Door Ruud van Cuijk, 2019-06-05 22:28:33, gewijzigd door Ruud van Cuijk op 2019-06-05 22:44:38
    MAAR OOK GOED VOOR KOE, BOER EN BIODIVERSITEIT Kruidenrijk grasland is al jaren geleden verdwenen uit ons landschap. Toch zijn kruiden essentieel voor koeien en biodiversiteit. Kort na de 2e Wereldoorlog stonden er zeker meer dan 25 soorten grassen en kruiden in onze weilanden en nu raaigras waar je 5 tot hooguit 10 soorten aantreft. Het verdwijnen van de kruiden uit onze graslanden heeft natuurlijk alles te maken met intensivering van ons grasland gebruik. De bloemrijke weiden zijn verdwenen en daarmee ook de insecten en de (weide)vogels die daarvan leven.

De Natuur en (weide)vogelvereniging Reusel de Mierden is begonnen om daar verandering in aan te brengen. Binnen het Patrijzenproject aan de Raamloop te Reusel zijn 3 voormalige paardenweitjes bewerkt en ingezaaid met 200 kilogram kruidenrijk grasland zaad met 24 verschillende grassen en kruiden.

Dit alles kost veel geld en gelukkig werd ons project "Kruidenrijk grasland" mede mogelijk gemaakt door de Nationale Postcode Loterij met het geweldige bedrag van 1500 euro.

Dankjewel