Hangplekken voor Zwaluwen

Door Ruud van Cuijk, 2019-01-12 22:39:27, gewijzigd door Ruud van Cuijk op 2019-01-12 22:41:30
    Het beeld van Bokpalen met elektriciteitsdraden langs de wegen is allang verdwenen uit ons landschap. Dit elektriciteitsnet heeft lange tijd de mensen voorzien van elektriciteit, misschien wel 100 jaar, maar ook een zitplaats voor onze zwaluwen in het voorjaar en in de zomer. Ze zaten daar vroeger massaal op de draden te kleppen, veren te poetsen en heerlijk in de zon te bakken. Het was vooral een veilige plek, rondom zich heen hadden ze een goed uitzicht om vijanden op tijd te signaleren.

Daarom hebben de leden van de Natuur- en (weide)vogelvereniging drie nieuwe hangplekken ingericht voor de Zwaluwen. Ze kunnen nu een ijsje gaan eten bij "Fabor" en een verreiker huren bij Geert van de Borne. Vanmorgen 19 januari, weer of geen weer, waren 7 vrijwilligers in de weer met die oude elektriciteitspalen. Met hulp van groot materieel van Geert van de Borne en Rens van Herpt was de klus zo geklaard.